“Ik wil dit leren, hoe kan ik daar komen?”
– Hylke Brandsma

Je komt het vaker tegen, mensen met een – op z’n zachts gezegd – wonderlijk verloop van de loopbaan. Maak kennis met Hylke Brandsma, een gitaarspelende, voormalig multimedia vormgever die bedacht dat een carrière voor de klas misschien wel beter bij hem zou passen. En een aantal jaren later was deze stap een feit. Inmiddels is hij ‘Meester Hylke’ en laat hij zijn leerlingen kennismaken met hun talent.

Hylke (34) geeft aan dat dit soms ook te maken heeft met voorlichting. “Toen ik op de mavo zat was er wel een decaan, maar van aandacht voor mijn interesses en talenten heb ik niet zoveel gemerkt. Ik moest een vervolgstudie kiezen en omdat ik affiniteit had met computers heb ik zonder verder te kijken gekozen voor de opleiding Multimedia. Tussendoor heb ik zelfs nog gesolliciteerd bij de politie, maar omdat de sollicitatieperiode rommelig verliep toch besloten om de opleiding af te maken die ik al volgde. Toen ik uiteindelijk klaar was stelde ik mezelf de vraag: ‘is dit het nou?’”

Hylke Brandsma
Hylke is leerkracht van groep 6, 7 en 8 van OBS Op ‘e Grins in Hoornsterzwaag.
“Ik wil kinderen een goede basis bieden en helpen bij de obstakels die zij op hun pad tegenkomen. Met een goede basis en voorlichting kan ieder een ‘juiste route’ vinden.”

Juiste route

Toch begon Hylke aan de opleiding Hogere Informatica, die hij niet afrondde. Al werkend aan de lijn bij een bedrijf dat bussen bouwt bedacht hij dat er iets moest gebeuren. “Ik besefte dat een kantoorbaan niks voor mij was. Ik wil met mensen werken. Toen ik op straat verschillende jongeren rond zag hangen, wist ik waar ik het verschil wilde maken. Ik wil kinderen een goede basis bieden en helpen bij de obstakels die zij op hun pad tegenkomen. Met een goede basis en voorlichting kan ieder een ‘juiste route’ vinden. Maar als ik die verandering dan wilde, dan betekende dat toch weer studeren. En om in die missie echt aan de basis te beginnen ben ik begonnen aan de Pabo. Nu ben ik de leerkracht van groep 6,7 en 8 op OBS Op ‘e Grins, een kleine dorpsschool in Hoornsterzwaag.”

“En dit is zo ontzettend gaaf! Werken voor de klas is elke dag anders, het wordt nooit routine. Ik realiseer me elke dag dat ik met personen werk. Die laten zich niet programmeren, jouw reactie lokt bij hun ook weer een reactie uit. Soms loopt de dag dus anders dan dat ik had gepland, maar daar laat ik graag de ruimte voor. Ik vind het belangrijk dat de leerlingen gezien worden én zich gezien voelen. En dan komt het bij mij of de leerlingen ook wel voor dat het even niet loopt. Dan beginnen we de volgende dag gewoon weer opnieuw. Zoals ik regelmatig zeg: ‘Je hebt elke dag een nieuwe kans om er een mooie dag van te maken’.”

Muziek

Dat Hylke persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel heeft blijkt uit het feit dat zijn leerlingen regelmatig kennismaken met zijn eigen talent: muziek. “Sterker nog, ik hoop dat we binnen 2 jaar een eigen schoolband kunnen realiseren. Ik ben ooit eens begonnen met gitaarspelen en breng het plezier van muziek graag over op mijn leerlingen. Een aantal oefenen nu regelmatig de akkoorden en kunnen al intro’s van bekende nummers spelen. Onlangs heeft onze directeur een piano op de kop getikt, dus wie weet wat er nog meer mogelijk is!”

“Ik wil echt een coach voor mijn leerlingen zijn, ze de vraag laten stellen: ‘Ik wil dit leren, hoe kan ik daar komen?'”

Op de vraag waar zijn ambitie in het onderwijs ligt heeft Hylke een duidelijk antwoord. “Ik probeer mijn werk nu al zoveel mogelijk te richten op individueel lesgeven. Ik wil echt een coach voor mijn leerlingen zijn, ze de vraag laten stellen: ‘Ik wil dit leren, hoe kan ik daar komen?’ Dan worden ze veel meer eigenaar van hun eigen ontwikkeling. En dat past precies bij waarom ik de keuze heb gemaakt om voor de klas te gaan staan!”

“Ik hoop dat we binnen 2 jaar een eigen schoolband kunnen realiseren.”

“Ik haal zoveel voldoening uit het werken met ‘mijn’ leerlingen”