“Ik kon de hele dag naar mijn kleuterjuf kijken!”
– Petra Schriemer

Petra Schriemer (48) wist het van kleins af aan: Ze wilde kleuterjuf worden. “Ik kon echt de hele dag naar mijn juf kijken. Ik wilde haar zijn.” Het heeft een tijdje geduurd, maar Petra leeft op dit moment haar kinderdroom. Ze staat voor de klas in Groep 1 en 2 van de Christelijke Daltonschool De Marke in Gieten. Ze vertelt over de route naar haar ideale baan.

“Het was ‘in mijn tijd’ als meisje niet echt gebruikelijk om na de mavo door te leren richting de havo. Daarom ben ik na mijn opleiding in de zorg gaan werken. Ik werkte in de verpleging, met verstandelijk gehandicapte mensen. Dat was met mijn gezin op zich wel te combineren, maar toen ik last van mijn rug kreeg werd het toch tijd om iets anders te overwegen. En toen kwam het beeld van mijn kleuterjuf weer in me op!”

Petra Schriemer
Petra is leerkracht op Kindcentrum De Marke in Gieten
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua”

Petra volgde een driejarige TOP-opleiding in Assen. Ten opzichte van werken in de Zorg merkt Petra dat er wel dingen anders zijn. “Tja, het overdag werken was voor ons gezin een verademing. Dat merk je pas als als je het ervaart. De voorwaarden in het onderwijs maken het gewoon aantrekkelijk. En op de één op andere manier merk ik bij anderen ten opzichte van vroeger toch meer respect voor mijn huidige beroep.”

Jonge Kind’-specialist
“Ik vond het wel prettig dat tijdens opleiding ik mijn eigen tempo kon bepalen. Bij uitdagingen in de planning werd gekeken om het traject zo aan te passen dat het tóch haalbaar voor me was. Na een tijdje invalwerk te hebben gedaan begon vier jaar geleden mijn avontuur op De Marke in Gieten, een school met een Dalton-specialisatie.” Petra is inmiddels ‘Jonge Kind’-specialist, een opleiding die ze onlangs heeft afgerond. “Dat is echt een absolute meerwaarde. De TOP-opleiding was qua onderbouw iets minder uitgebreid, hierdoor voelde ik echt behoefte om mijn kennis over deze groep kinderen te verdiepen. Binnen het Dalton-onderwijs verloopt het volgen van jonge kinderen ook anders.”

Puur
Wat spreekt Petra zo aan in het werken met jonge kinderen? “Jonge kinderen zijn nog heel puur, je kunt ze nog zo goed vormen. Het is mooi om in de onderbouw de randvoorwaarden te leggen voor de latere leerontwikkeling van een kind. Kinderen leren op jonge leeftijd vooral met de zintuigen en verkennen de wereld op een hele andere manier dan wanneer ze ouder zijn. Je kunt echt aandacht besteden aan zaken als de luisterhouding, uitstel van aandacht, concentratie en werkhouding. Daar ga je met kleuters echt mee aan de slag, om te zorgen dat ze in groep 3 volop kunnen leren. En nog belangrijker is dat je als kleuterjuf zorgt dat een kind zich veilig en gezien en gehoord voelt. Dat is de belangrijkste voorwaarde om te kunnen leren.“

“Het is belangrijk dat je als kleuterjuf zorgt dat een kind zich veilig en gezien en gehoord voelt. Dat is de belangrijkste voorwaarde om te kunnen leren.”

Ambitie
Petra’s ambities zijn dan ook heel gericht. “Ja, ik wil de komende jaren de onderbouw nóg beter neerzetten. Met name het observeren en registreren is een aparte tak van sport, binnen het onderwijsconcept van De Marke ligt daar in positieve zin een mooie uitdaging voor me! En op termijn denk ik dat meer scholen hier best iets aan kunnen hebben.”